Sådan afsløres en TV2 undercover Muldvarp – Afsnit 7

Kan man medvirke til muligt bedrageri, dokumentfalsk, telefonaflytning / ærekrænkelser og misbrug af statsmidler, når man er ansat hos TV2/Danmark A/S?

Følg med i den nye klummeserie her hos KonkursNyt.dk
 

Sådan afsløres en TV2 undercover Muldvarp.

Syvende afsnit: Håndværkerservice hos Muldvarpen.

 
Nikolaj: Bryan, den er helt gal. Jeg er lige blevet overfaldet af 4 mørkklædte personer fra TV2, her kl. 06.30 udenfor mit kontor. Det er fand’me Morten Spiegelhauer ! og han stiller mig en række spørgsmål, og jeg skal altså lige høre dig om, hvad gør jeg nu…. 
Jeg kan høre at Nikolaj lige skal sunde sig og puste ud.
Det er psykisk hårdt, stressende og grænsende til PTSD udviklende at blive overfaldet og konfronteret med kamera, mikrofon og 4 journalister, når du ikke er forberedt mentalt eller klar på spørgsmål, som du ikke har haft lejlighed til at undersøge på forhånd.
 
Bryan : Hold da op. Hvad fanden bilder de sig ind. Det er da helt utroligt at de journalister skal ligge på lur i naboens baghave og ikke bare kan opføre sig som normale og ordentlige mennesker.
 
Bryan:Hvilke spørgsmål stillede Morten Spiegelhauer ? Og hvad svarede du ham ? Det er vigtigt….
 
Hvem er Nikolaj ?
Nikolaj Karlsson er født og opvokset i Dragør, hvor han bor sammen med sin kone og børn.
Han blev 48 år gammel igår, er en privat ven, dygtig fodboldspiller og han er kunde hos mig.
 
Han bad mig om min hjælp for 7 år siden, da hans firma AmagerElektrikeren kom i uventet stormvejr, da Nikolajs to banker, Amagerbanken og FIH Bank, gik konkurs efter hinanden. Derudover pressede Banknordic låneafdragne i vejret efter de havde overtaget den konkursramte Amagerbankens engagement, med bobehandleren Advokat Boris K Frederiksen som opsynsmand og kurator. En række fejlslagne boligprojekter havde derudover trukket tænder og tømt virksomhedens pengekasse, og en konkurs var uundgåelig. En kendt konkursadvokat lovede, at det hele skulle han nok fikse, men Nikolaj og hans medejer stod til sidst med nul og niks, da en anden kurator blev valgt ind og skulle forvalte konkursboet.
 
Hele den virksomhed, som han havde bygget op med 20 dygtige medarbejdere blev nu standset og kuratoren blev sat ind for at sælge værdierne. Kammeradvokatens kontor blev, ad omveje, valgt som kurator, og de sørgede for at værdierne, som tidligere var vurderet til at være kr. 10 mio. værd blev afhændet for mindre end 1 mio.
Der var ingen penge tilbage til ejerkredsen og næsten ingenting til kreditorerne, efter at kurator havde afsluttet sin administrative bo-behandling. Kurator har jo førsteretten til pengene i boet, må man forstå.
 
Nikolaj var i chok. Han stod uden job, uden firma og han gik vitterligt rundt i sin egen lille boble, hvor han slet ikke var tilstede på jordkloden. Hans søde kone var særdeles ked af det. Vi mødtes og fik en god snak sammen alene. Børnene kunne også godt mærke, at det var noget galt med deres far. Han var ikke længere som han plejede. Han var trist, ked af det, mulen hang nedad, stemmen knækkede flere gange over og han var under massivt psykisk pres.
 
Nikolaj kontaktede mig flere gange om ugen efter konkursen og spurgte, om han da ikke måtte komme forbi mit kontor, for blot at sidde lidt og tale med mig…
 
Selvfølgelig. Min dør er åben for alle, der har et rådgivningsbehov. Og vi fik skam talt sammen. Mange gange og situationen igennem flere gange.  Nogle gange gik vi også ture sammen ned til Dragør havn for at få lidt frisk luft og tale om nye muligheder for fremtiden, så tingene igen kunne se noget lysere ud fra Nikolaj.
 
Nikolaj Karlsson, privat foto
 
NKA Consult
Måske virker min stemme beroligende for de mennesker, som besøger mig og som har konkursproblemer.
Samtaleterapien virkede i hvert fald her og nogle måneder senere startede Nikolaj op med sit eget konsulentfirma NKA Consult, hvor han først arbejdede som konsulent for andre virksomheder, og efterfølgende småstartede med et nyt projekt, hvor han ville matche ledige håndværkere og håndværkskunder med hinanden via internettets muligheder og tjene en skilling. 
 
Virksomheden vækstede hurtigt. 2-3 medarbejdere bliver til 10 medarbejdere og nogle år senere til 25, hvor han nu kan tilbyde både Maler, Murer, Tømre, VVS og Elektriker services. Alt samlet under et tag.
 
Han døber projektet: Københavns Håndværkerservice. Og det bliver en del af NKA Consult gruppen.
 
I løbet af år 2017 render han dog ind i en kunde som bestiller og underskriver en større og privat renoveringsaftale og bestiller VVS arbejde ind for kr. 120.000,-.
 
Personen som bestiller arbejdet kalder vi bare for R.N. og han arbejder hos Erhvervsstyrelsen. Han vælger efter endt arbejde at rende fra regningen.
Ikke bare noget af den. Men det hele !!
 
Det kan Nikolaj ikke forstå. Han prøver med samtaler og e-mails at finde et kompromis, men intet virker. Der kommer ingen penge. Han tager R.N. til retslig inkasso og fra nu af bliver R.N. hævngerrig….
 
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen er en myndighed under Erhvervsministeriet, og det er her hvor alle firmaer og virksomheder bliver registeret for at kunne virke aktivt i Danmark. Der er også her hvor man skal indlevere sit årsregnskab for at kunne fortsætte driften for det næste år. Myndigheden er skrap og alt foregår via love og regler. Der er intet overladt til tilfældigheder.
 
Nikolaj presser mere R.N for at få sin betaling. Både til lønnen for hans medarbejdere, men så sandelig også for hans materialer. Tiden går og ingen penge kommer.
 
En dag får Nikolaj et mystisk brev. Det kommer fra netop Erhvervsstyrelsen. R.N.’s arbejdsplads. De vil gerne lige gennemgå hans tidligere årsregnskaber, hans kontoplaner, hans indberetninger, hans værdier og aktiver og meget mere.
Nikolaj kan ikke forstå denne kontrol, men fremsender materialet inden fristen som Erhvervsstyrelsens har anført.
 
Herefter starter et sandt inferno af ekstra gennemgang af egenkapital og posteringer, hvorefter at Erhvervsstyrelsen træffer en beslutning om, at Nikolaj skal have en fuld revidering af hans årsregnskaber med tilbagevirkende kraft og de næste 2 år ud i fremtiden Inkl. en blåstempling fra en Statsautoriseret revisor. Denne beslutning kan der ikke klages over til anden højere administrativ instans end hos dem selv. Nikolaj får 30 dage til at rette op, midt i sommerferien, ellers vil Erhvervsstyrelsen tvangslukke hans virksomhed.
 
Det er sommerferie. Alle revisorer har enten ikke tid, vil ikke blandes ind i sagen eller andet.
Men det lykkedes at finde en statsautoriseret revisor, som laver regnskaberne påny og får sendt materialet ind til Erhvervsstyrelsen, dog med nogle revisorforbehold, da en revisor ikke kan komme alt til bunds på få uger, på en virksomhed som har eksisteret i 5 år.
 
Disse forbehold fra Revisoren bruger Erhvervsstyrelsen nu til at sætte Nikolaj stolen for døren og begære hans NKA Consult under tvangsopløsning med en senere konkurs til følge.
 
 
Nikolaj har orienteret mig, og jeg iværksætter en redningsaktion, som jeg kalder en rekonstruktion, hvor Københavns Håndværkerservice skal reddes ud af NKA Consult. Inkl. 25 leasede biler med kr. 4.5 mio. i restgæld, der er 50 ansatte med feriepenge og lønforpligtigelser for flere millioner, i alt mere end kr. 7 mil. Og vi bliver desværre nødt til at efterlade kr. 2-3 millioner i udestående debitorer, dvs. kunder som stadig mangler at indbetale deres skyldige penge for arbejde der er udført.  Dem må den kommende kurator forsøge at kradse ind under konkursen og fordele dem bedst muligt til kreditorerne.
 
Vurderingsmanden Ian Price hjælper mig med at få udarbejdet en vurderingsrapport, og jeg forestår udarbejdelse af virksomhedsoverdragelsen af de aktiver, som er vigtige for Nikolaj at få med. Arbejdet bliver håndteret indenfor en lille uges tid. Virksomheden er reddet. 50 ansatte og deres 50 familier kan nu få løn til tiden og brød på bordet. Nikolaj betaler højeste købesum i vurderingsrapporten og overfører pengene til det snart konkursramte selskabs bankkonto. Alt lige efter bogen.
 
Det gamle NKA selskab får herefter et nyt anonymt firmanavn inden konkursen. Firmaets binavn: Københavns Håndværkerservice flyttes over i det nye selskab sammen med bilerne og de ansatte.
 
Københavns Håndværker Service går derfor aldrig konkurs. Det hele bliver reddet på falderebet.
 
Og jeg selv overtager til slut det nu inaktive anonyme selskab og videreformidler dette til en person i mit netværk, som indsættes som afviklingsdirektør og som flytter adressen væk fra det nuværende kontor på Amager, til en slags parkeringsplads for lukkede firmaer. Denne gang nær Hobro.
De selskaber venter reelt kun på at blive tvangsopløst af Erhvervsstyrelsen eller på en konkurs.
 
Her er igen et billede af sådan et inaktiv og parkeret firma, som blot venter på at “dø”,  det vil sige slettes fra Erhvervsstyrelsens system over aktive selskaber.
 
 
Ved en konkurs ses det ofte, at de kunder som endnu ikke har indbetalt det beløb, som de skylder, at de lige pludselig ikke kan huske fra næse til mund, og at det udførte arbejde som de ellers har været tilfredse med, at det arbejde gøres der nu store indsigelser imod. Og hvis kurator ikke gider at slås imod den gamle kunde, så slipper han for at betale regningen.
 
 
 
Resultatet blev:
R.N. fra Erhvervsstyrelsen slap for at betale kr. 120.000 Gratis arbejdsløn. Gratis materialer.
Nikolaj tabte personligt kr -1.2 mio. og har nu dette beløb tilgode i konkursboet.
Hans nye firma må nu hæfte for leasingbilerne og medarbejderforpligtelser for ca. 7 mio.
Advokat Boris Kenneth Frederiksen fra Kammeradvokaten blev i øvrigt også valgt som kurator i dette konkursbo, efter en samtale med Gældsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen i samarbejde.
 
 
Spørgsmål til Nikolaj fra Morten Spiegelhauer:
 
Morten:
* Det er Morten Spiegelhauer fra TV2. Vi har fået et “tip” på redaktionen
og har hørt at du har flere sure kunder som er utilfredse,
Det drejer sig om sager fra dit konkursramte selskab.
 
* På Trustpilot på internettet kontakter dine ansatte de sure kunder og tilbyde dem et afslag eller få penge tilbage, hvis de samtidigt vil trække deres dårlige anmeldelser retur. Hvorfor tilbyder dine ansatte dette ?
 
* Dit gamle konkursramte selskab ender i Hobro ? -Hvorfor har du flyttet adressen ?
 
* Du har overtaget værdierne i det gamle selskab, men efterlader 116 kunder som ikke har betalt deres fakturaer. Og du har efterladt en gæld på kr. 7 millioner kroner, siger kurator. 
Kurator siger også at det er meget svært for ham at få pengene hentet ind i kassen fra kunderne.
 
* Vil du stille op til et TV-interview ?
 
Nikolajs tanker går straks tilbage til dengang, da han blev hårdt ramt af Amagerelektrikerens konkurs for 7 år siden. Og han er nervøs. Lige nu står der et helt kamerahold og opfordrer ham til at svare på private, personlige og virksomhedsspørgsmål, som egentlig ikke vedkommer TV2 eller resten af Danmark. Og kan han risikere at komme i en kattepine, hvis han svarer forkert på disse spørgsmål… ?
 
Nikolaj får svaret godt på spørgsmålene og beder Morten Spiegelhauer om at sende ham en e-mail med de sager han har fået tip om, så han kan finde materiale, ordresedler, fakturaer og status frem og svare redeligt og ordentligt.  Umiddelbart vil han gerne stille op til et TV-interview får Nikolaj sagt inden Morten og hans team trækker sig baglæns tilbage igen.
 
Foto: TV2.
 
TV2 sender en række flere spørgsmål og Nikolaj finder underskrevet kundeaftaler frem og viser inkassosagerne, hvor kunderne har forsøgt at rende fra regningen.
 
TV2 synes stadigvæk at denne sag har allerhøjeste interesse og er meget samfundsrelevant, da især 2 sure kunder skal have lov til at fremføre deres indsigelser på nationalt tv.
 
En kunde som skyldte kr. 109.000, og havde “vundet” en retssag, lang tid efter at NKA Consult var taget under konkurs, kun på grund af at kurator slet ikke indtrådte i sagen, mens retssagen kørte – og en anden kunde, som ikke ville betale kr. 25.000,- for udført og bestilt arbejde.
 
Begge kunder har iværksat yderligere bestillinger efter deres første bestilling. Og de har begge underskrevet aftalesedler, at de accepterer tilbuddet og prisen.
 
Se underskrift fra TV-kunden Niels Boe, at arbejdet er udført og afleveret tilfredsstillende.
Der er ingen brok.
 
 
TV2 fandt 21 kunder som har brokket sig over dårlig service. Men det står i meget lille kontrast i forhold til de cirka 50.000 kunder som Københavns Håndværker Service trods alt har lavet arbejdet for og stadig gør til stor tilfredshed.
 
Intet af kunders brok har noget med den nye virksomhed at gøre. Eller de gode 50 medarbejdere som elsker deres job hos Københavns Håndværkerservice.
 
En tidligere medarbejder, som var den eneste som ikke fik lov til at komme med i den nye rekonstruktion, stiller sig frem anonymt i TV programmet. Han blev fritstillet da han sygemeldte sig ofte, for at få tiden til at lave sit eget sorte arbejde for egne håndværkskunder.
 
 
Operation X: 42 sekunders video trailer.
Fredag d. 21. Maj 2021.
Det er nu fredag og TV2 har lanceret en trailer; en kort 42 sek. video, som fortæller hvad næste Operation X skal handle om: 
 
En Journalistpraktikant har tippet Morten Spiegelhauer vedr. en sag som udvikler sig mere og mere:
 
Operation X: Konkursfinter på falderebet

Et håndværkerfirma går konkurs og efterlader sig en gæld på mere end syv millioner kroner. Kunderne kan ikke få de penge tilbage, firmaet skylder dem. Alligevel kører firmaet videre med samme navn, adresse og udstyr som før konkursen. ‘Operation X’ finder en række kunder, der klager over dårligt og dyrt håndværk. Sporet fører videre til en konkurs-specialist, som kalder sin egen rådgivning for julenumre på falderebet. Men hans julenumre kan være farlige for kunderne at følge. (Tekst: TV2)

 
Nikolaj og jeg ser traileren. Nikolajs medarbejdere mener, at de måske har set den ene journalist før.
Og de alle begynder at lede i gamle ordresedler og kundedatabase efter hans navn.
 
 
Journalisten Benjamin D’Souza
BINGO…. Journalisten fra TV2 har også været en kunde hos København Håndværkerservice, inden NKA Consult blev af Erhvervsstyrelsen tvunget til at gå under tvangsopløsning og efterfølgende konkurs.
 
Journalisten har underskrevet en ordrebestilling på kr. 58.000,
men er efterfølgende rendt fra den første del-faktura på kr. 4.768, og han er taget til inkasso og sendt til RKI.
 
Det er som om, der er gået nationalsport for de 2 Statsansatte hos Erhvervsstyrelsen og TV2, at ville platte håndværksvirksomheder for betalingen af skyldige beløb, som de selv har underskrevet en juridisk aftale på.
 
Jeg har ikke kunnet forstå, at Erik Lange ville mig noget ondt og at han skulle have været en vigtig muldvarp.
Nu viser det sig, at Muldvarpen er en hel anden person. Også ansat hos TV2.
En person som er ansat som journalist hos Operation X hos TV2, som har haft penge i klemme og har haft et reelt motiv og en interesse i at undslippe sig gælden.
 
Jeg vælger derfor den 26. Maj 2021, inden Operation X næste dag skal løbe henover skærmen kl. 20.00, at konfronterer både Benjamin, hele redaktionen, og TV2’s bestyrelse med min nedenstående skrivelse:
 
(TV2 Journalist Benjamin D’Souza
. Foto fra TV2 trailer.)
 
Læs min e-mail til Benjamin og TV2 ledelse.
Fra: “Journalist Bryan Göddert – www.KonkursNyt.dk” <bg@konkursnyt.dk>
Emne: Spørgsmål til Benjamin til brug i artikel
Dato: 26. maj 2021 kl. 14.54.43 CEST
Til: Benjafd@hotmail.com
Cc: Ketil Alstrup Johansen <keti@tv2.dk>, Michael Nørgaard <mino@tv2.dk>, Helle Djernis <held@tv2.dk>, Morten Spiegelhauer <mosp@tv2.dk>, jimmymaymann@icloud.com, anne.stig.christensen@gmail.com

Hej Benjamin.
 
Jeg skriver en artikel og bringer den i morgen torsdag på KonkursNyt.dk
 
Jeg har et par spørgsmål til dig: 
 
A) Hvorfor underskriver du vedlagte aftaleseddel med 70-90 timer á ca. 400,- pr. time + materialer for + kr. 30.000,-, i alt kr. 58.000,-
 
B) Er det reelt din boligforening, som beder dig om at standse brugen af Københavns Håndværker Service efter igangsættelse af bestilling – for i stedet at bruge boligforeningens egne håndværkere ?
 
C) Hvorfor vælger du at løbe fra vedlagte regning, som udgør ca. kr. 4.700,- i stedet for den juridiske aftalte bestilling på mere end kr. 58.000,- (timeløn + materialer)
 
D) Er det presseetisk forsvarligt og godt journalistisk håndværk, at du som inkassokunde og part i et konkursbo, vælger som TV2 journalist at “tippe” TV2’s Operation X 
og lave en tv-udsendelse imod den ejer, som du tidligere skyldte penge ? 
 
Er det en hævn aktion ?
 
 
Min frist er kl. 12.00 i morgen torsdag, hvor disse spørgsmål bliver stillet dig. 
 
Lad mig høre fra dig, hvis du vil have dine kommentarer med i klummen. 
Tak. 
 
Med venlige hilsener

Bryan Göddert
Journalist, Skribent, Forfatter.

 
 
Min email står ubesvaret hen, selvom TV2’s ledelse hele tiden har bedt mig om at sende dem alle relevante spørgsmål for deres besvarelse. Denne email kan dog være særdeles vanskelig for dem at svare på.
 
De har nemlig ladet 3 studerende få lov til at udgive sig som TV2 journalister og lave et helt TV-program vedr. Benjamins egne synspunkter, ladet ham lave skjulte optagelser, interviewe alle folk, medvirke til konfrontations TV samt at være lydmand og kameramand i én og samme produktion.
 
Det er vanvittigt pinligt for TV2/Danmark A/S.
 
Jeg har tilgengældt fået en anden email fra TV2 kommunikations afdeling:
Start på videresendt besked:
Fra: kommunikation@tv2.dk
Emne: Din anmodning om adgang til TV 2s pressesite er blevet afvist
Dato: 25. maj 2021 kl. 08.27.21 CEST
Til: bg@konkursnyt.dk

Kære Bryan
 
Vi beklager, din anmodning om adgang til TV 2s pressesite er blevet afvist.
 
Hvis du mener, der er tale om en fejl, kan du kontakte TV 2 Kommunikation på kommunikation@tv2.dk.
 
Med venlig hilsen
TV 2 Kommunikation.
 
Min adgang som journalist de sidst 2 uger til TV2 presse site, hvor man kan finde billeder, nyheder, pressemeddelelser mv. er nu blevet annulleret ved et trylleslag. Jeg kan ikke længere logge ind.
 
 
Troværdigheden omkring produktionen af Operation X er væk. Og tv-udsendelsen, som reelt er et sammenklippet “parts indlæg” fra en journalist med en involverende inkasso-RKIsag på samvittigheden gør, at Nikolaj, hans familie og alle 50 ansatte nemt kan løfte hovedet højt igen. Uanset hvordan Operation X har klippet udsendelsen sammen. Og uanset om familie Danmark bag tv-skærmene kan gennemskue eller ej Spiegelhauer’s fiktive opstilling af sagen,  for at skabe TV-underholdning en tilfældig torsdag aften.
 
 
Jeg kender nu den rigtige historie. Det gør alle os på KonkursNyt.dk også.
Den rigtige muldvarp er afsløret.
Ham som havde et personligt og økonomisk motiv og hævnbegær.
 
….Og vi har da ikke tænkt os at slippe TV2 helt endnu.
 
Vi vil gerne have fat i en række chefer for at stille dem nogle opfølgende spørgsmål
og få nogle flere svar til os alle til vores klumme.
 
Jeg mander mig op, tager fat i min telefon og siger tydeligt til den næste chef, som jeg har på min “target” liste:
 
Telefonen ringer op. Jeg er meget spændt og også lidt nervøs.
 
Hej, mit navn er Bryan Göddert.
Jeg er journalist og kommer fra KonkursNyt.
Jeg har en række spørgsmål til dig og den måde du arbejder på….
 
 
 
Fortsættelse følger…
 
 

Medvirkende:


Bryan Göddert


TV2 Redaktør Ketil Alstrup Johansen


TV2 Journalist Morten Spiegelhauer


TV2 Journalist Benjamin D’Souza


TV2 Journalist Rune Kjær Langvad


TV2 Journalist Gustav Dalhslund Leth


TV2 medarbejder Erik Lange + kone Celine Sørensen


TV2 Advokat Helle Djernis


TV2 Seernes Redaktør Lars Bennike

TV2 Ansvarlig chefredaktør, Adm. Direktør Anne Engdal Stig Christensen


TV2 Redaktionschef Michael Nørgaard


TV2 Journalist Niels Christian Juul Dejgaard


Kulturminister Joy Mogensen.


Partner Advokat Mette Lindskoug.


Partner Advokat Boris Kenneth Frederiksen,


Poul Schmith / Kammeradvokaten I/S,


Københavns Politi

Hunden Baloo.